One HABby Family

You want to be HABby too? Deel je budgettips en stuur een mail naar carien_28@hotmail.com. Ik voeg ze toe aan mijn blog.

maandag 19 oktober 2009

Alles went...behalve geen cent....in m'n zakken ;-)

Eind 2004 is onze scheiding een feit en heb ik van de een op de andere dag heel wat minder te besteden. Zuinig aandoen is nu een must, maar het valt me minder zwaar dan ik had verwacht, sterker, als ik nu veel geld zou hebben zou ik nog steeds zuinig aan doen…het is a way of living geworden en het voelt goed alleen al omdat ik de dingen veel meer waardeer dan vroeger en ook al zijn mijn ex en ik beter af zonder elkaar een scheiding is en blijft een traumatische ervaring vooral voor degenen die ons het dierbaarst zijn!

Hecht ik me in mijn huwelijk nog aan statussymbolen nu doet dat er veel minder toe al hou ik, als echte HABster, nog steeds van mooie dingen. Het verschil met vroeger zit ‘m in het feit dat ik me realiseer dat mooie spullen overal te koop zijn, ook zonder merkjes en jaja ook in de Zeeman (Le Marin). Een ander voordeel van minder (kunnen) uitgeven is dat je tijd overhoudt voor andere dingen, tijd om te luisteren naar de verhalen van de kids, tijd om met ze te praten, te knutselen en tijd om aan de keukentafel naar buiten te staren, tijd om echt te kijken naar alles om je heen en tijd om lang en met veel plezier achter het fornuis te staan...

Op verzoek van vriendin A. hierbij enkele besparingstips en tips voor slow(er) living….

ga voor inspiratie naar Wolterinck, Kunst en Kitsch of andere dure zaken

en koop je spullen bij Xenos, Marskramer of Action

Onthoud: ook Zeeman, Wibra, Bristol hebben leuke spullen! Geef je ogen de kost en vullen die blauwgele tasjes!

Bewaar de proefjes die je bij een tijdschrift krijgt en vul er je toilettas mee voor een weekendje weg

Neem een proefabonnement op een tijdschrift of krant en neem na afloop weer een ander

Deel de krant of tijdschrift met de buren

Pluk bloemen in de tuin, in de berm of koop ze op de markt aan het einde van de dag

Lekker koken met betaalbare producten (Euroshopper, Lidl)

Beautiful skin met Biocura

Laat je auto staan en pak de fiets: beter voor je lijn, conditie en…de 'port met niks'

Wil je goedkoop een nieuwe fiets aanschaffen check of je werkgever een fietsplan heeft?

Koop afgeschreven boeken bij de bieb (voor €0,50)

Woon je in Rotterdam, schaf dan als de wiedeweerga de Rotterdampas aan en bespaar op contributie van je favoriete sportclub en ga voor een prikkie naar de film

Haal die reclame nee sticker van de deur en check de folders op aanbiedingen

Ga op zondagochtend naar de film in één van de Pathé bioscopen, voor € 5,00

Scoor last minute overgebleven theater- of concertkaartjes

Haal ook de huis aan huis bladen nee sticker van de deur en hou in de gaten of en wanneer er gratis voorstellingen bij jou in de buurt zijn

Ga regelmatig naar de Kringloopwinkel, heb er laatst prachtige rijlaarzen voor kind 3 gescoord van het luxe merk Aigle, voor nog geen € 8,--

Check bij een grote aanschaf zoals lcd tv of een computer altijd via bv. Kelkoo of Kieskeurig de beste aanbiedingen

Koop kleding en schoenen alleen in de opruiming en ga voor kortingen van minimaal 50%!

Wees zuinig met water, gas en licht, kort douchen, heb je ’t koud dan wikkel je jezelf lekker in een deken (voor goedkope dekens kijk in de Ikea koopjeshoek), voor warme voeten hoeft de thermostaat geen graadje hoger, een paar (namaak) UGG’s aan je voeten do the trick! Laat het water niet lopen tijdens het tandenpoetsen, laat lichten niet onnodig branden, zet de tv niet op standby en vervang bit-by-bit de gloei- of spaarlamp voor een LED lamp, gebruik de wasmachine alleen in het weekend of ’s avonds na 11 uur en zet je droger op marktplaats, hang je was aan een ouderwets droogrekje of nog beter span een waslijn in je tuin of op balkon en laat de wind je wasje drogen

Koop B-keus bestek of servies, want na (veelvuldig) gebruik wordt ook A-keuze vanzelf B-keus!

Vraag jezelf bij iedere aankoop hardop af ‘heb ik het echt nodig’, zo vermijd je impulsaankopen

Spreek met jezelf een maximum bedrag af wat je mag uitgeven per maand, aan je tax...helaas pindakaas... volgende maand nieuwe kansen

betaal eerst je rekeningen en kijk wat er overblijft voor HABby stuff

Leen geen geld om een aankoop mee te financieren (behalve voor een huis), maar stel de aanschaf uit totdat je voldoende geld hebt gespaard om het contant te kunnen kopen

Bespaar op etentjes en kook lekker zelf

Een goed wijntje erbij van de lokale supermarkt…..bijv. Nederburg Duet bij AH, topwijn voor een laag prijsje!

Kook met de seizoenen, dan zijn de ingrediënten vaak goedkoper

Eet minder vlees (ook goed voor het milieu)

Gooi restjes niet weg, maar vries in of gebruik ze voor iets anders

Verwerk oud en zacht fruit in een zelfgebakken taart

Als je niet gebonden bent aan schoolvakanties boek dan een lastminute

En last but not least: probeer te sparen, al is het maar € 5,00 per maand

Need I say more ;-) You, me, we can do it!

Geen opmerkingen: