One HABby Family

You want to be HABby too? Deel je budgettips en stuur een mail naar carien_28@hotmail.com. Ik voeg ze toe aan mijn blog.

dinsdag 27 oktober 2009

Boeken


Sommige dagen zijn net iets mooier dan andere, bijvoorbeeld als je lekker hebt gekookt en gegeten….in goed gezelschap of omdat je anderen blij maakt, zoals vandaag….de kinderen van de Liphakoeng Primary school in Lesotho. Via Biblionef Den Haag (www.biblionef.nl) krijg ik vanochtend een mail van de Jean Williams, directeur van Biblionef South Africa. Zij zijn bereid om de school te voorzien van kinderboeken in de eigen taal. Er is een dringende behoefte aan kinderboeken op de school en onze doos met boeken is weliswaar een mooi begin maar nog lang niet genoeg.
Lezen, het is voor ons zo vanzelfsprekend, zoals zoveel dingen….voor nieuwe boeken gaan we naar de bieb (waar je tot je 18e zelfs gratis boeken kunt lenen) of we plaatsen een bestelling op bol.com of gaan naar de boekhandel.

Boekenwinkels zijn mijn favoriete hangout. Zo lang ik me kan herinneren heb ik iets met boeken. Mijn mooiste jeugdherinneringen zijn de boeken die ik heb verslonden, alles van Annie M.G. Schmidt, Paul Biegel of Enid Blyton. Op de middelbare school bekoelt mijn liefde voor het geschreven woord en beperk ik me tot het lezen van uittreksels, ik heb ook wel eens een titel verzonnen, voor mijn Franse mondeling.

Maar nu ben ik weer een fervent lezer, van het plaatselijke sufferdje tot de nieuwste van Dan Brown, de glossy’s, de dagbladen, reclamefolders of de Dikke van Dale, you name it I read it! Kind 1 en kind 2 houden wel van lezen maar kind 3 vind lezen saai en leest zelden een boek, alleen op school, als het moet, en bij voorkeur hardop!

Alles heb ik geprobeerd om de liefde voor boeken over te brengen…naar de bieb, het boekenfeest, boeken kopen, boeken voorlezen maar het zit er gewoon niet in…

Hoewel….gisteren kwam hij opeens met een boek bij me zitten aan tafel, samen een kopje thee drinken…en lezen.

‘Uit’, zegt hij, voordat de thee koud kan worden…het is een dun boekje, dat wel…..

‘Waar gaat het over’, wil ik weten…

‘Eh…..en hij is alweer naar boven…..de liefde voor Nickelodeon en Jetix is sterker!

Nou ja, gezellig was het wel!

Geen opmerkingen: