One HABby Family

You want to be HABby too? Deel je budgettips en stuur een mail naar carien_28@hotmail.com. Ik voeg ze toe aan mijn blog.

maandag 28 september 2009

Appels, appels en nog eens appels

Traditiegetrouw plukken kids en ik de laatste zaterdag van september appels. Tot vorig jaar op de Olmenhorst (http://www.olmenhorst.nl/). Deze zaterdag blijven we iets dichter bij huis, op zorgboerderij De Buytenhof (http://www.debuytenhof.nl/) in Rhoon. Mijn oudste voelt zich eigenlijk te oud voor de pluk en kijkt liever bij de wolvarkens. Kind 2 en 3 doen vreselijk hun best...zodat we nog weken iedere dag appels eten! Ruim 10 kilo fruit en € 17,00 armer plukken we nog een boeketje in de bijna uitgebloeide boerderijtuin....en dat voor € 2,00.
Met de zelf geplukte appels maken we iedere dag van de week iets anders: appelflappen en tarte tatin, appelsap, appelmoes en appel(kruimel) taart.
De appelflappen zijn mijn favoriet, tot voor kort bak ik ze veel te kort en schotel mijn kinderen half gare flappen voor die ze altijd braaf opeten. Totdat vriendin A. mij erop wijst dat de perfecte flap toch echt een half uurtje in de oven moet garen!
Hierbij het recept (in dichtvorm) voor een variant op de flap, Cor Kaatjes, genoemd naar (en gemaakt voor) ex collega Cor Kaa.

Cor Kaa....een fenomeen
Cor Kaa...zoals hij is er geen een
Researcher avant la lettre
Trotse vader, opa et plus beaucoup
cuisinier peut-etre
Cor een man van passsie
Neem nou het koken
Cor Kaa is geen man voor instant of een pakje Lassie
Alles wordt bereid
vanuit het hart
en immer vol vuur
Cor Kaa is een kok tres puur
Daarom voor hem een recept
Niet helemaal van mezelf maar toch een touch
ik presentaar hierbij trots
Een variant op de ouderwetse flap
Cor Kaatjes
Een 'gouwe ouwe'met iets nieuws
iets eigens op het gebied van gebak!

Men neme voor een huis vol:
12 plakjes roomboter bladerdeeg
een handje krenten en rozijnen
en een flinke smak abrikozen jam ('t liefste alles biologisch)
beetje custard (eetlepeltje of zo)
4 fors uitgevallen reinetten in kleine stukjes
roomboter, gesmolten
rietsuiker om te strooien

Laat ze garen in een hete overn (200 C) en doe niet net als ik
na 5 minuten het venstertje open en denk
ach 't is niet zoals bij Appie
Maar evengoed genieten we van een heerlijk flappie

Geen opmerkingen: