One HABby Family

You want to be HABby too? Deel je budgettips en stuur een mail naar carien_28@hotmail.com. Ik voeg ze toe aan mijn blog.

woensdag 16 september 2009

'Stief' kinderen

Soms doe je dingen waarvan je vroeger zei: ‘dat nooit’ zoals…. op vakantie gaan met ‘stiefkinderen’, hoewel de mijne dat strikt genomen (J. en ik zijn nog ongehuwd) niet zijn. Maar omdat J. en ik deze zomer allebei naar Zuid Afrika willen en ik het in mijn eentje niet zie zitten gaan we samen. Bijkomend voordeel (voor mij) is de medische kennis van J (in het dagelijks leven chirurg) die misschien nog van pas komt. Dus...Johannesburg it is!
J en ik plus zes kinderen, van 8 tot bijna 18. Drie van hem en drie van mij.

Mijn moeder roept nog, ‘Zou je dat nou wel doen’? ‘Als het niet goed gaat is straks je relatie voorbij’ (zij is een positieve vrouw). Zou kunnen maar hier staat tegenover dat als deze vakantie een succes wordt we alles aankunnen, zoals….samen skieen in Morgins (zodat ik niet meer in de bergen hoef te rijden).

Het gaat goed! Tenminste, bijna altijd…. Ik ken mijn stiefkinderen drie jaar en waar het gevoel voor je eigen kinderen vanzelfsprekend is, is dat niet het geval bij je stiefkinderen. Kan ‘next of kin’ zich figuurlijk ‘doodvechten’ een verzoening is nooit ver weg….met stiefkinderen is hier geen sprake van…een relatie met hen vergt energie, tijd, geduld en incasseringsvermogen (want mijn puberende stiefdochter weet alles beter….en haar puberende broer behandelt kind 1 2 en 3 niet anders dan z’n jongere broertje….en da’s wennen).

Energie is geen virtue of mine….het laagje verf op een stiefrelatie is dun en dus gauw beschadigt…Voordeel is dat dit alvast de generale repetitie is voor later, als ze met aanhang op de proppen komen….

Ik geef toe dat ik me iedere dag wel een paar keer heb geergerd en ik heb moeite met alles wat bij een puber hoort… Stiefkinderen…je houdt niet van ze met hetzelfde gemak als van je eigen kinderen…toch hecht ik me aan ze en maak me zorgen of ze het wel redden want je wilt dat ze gelukkig zijn…..

Naast de ergernissen bracht onze reis mooie dingen zoals het plan om met stiefzoon T. (zodra de financiën het toelaten) de Kilimanjaro te beklimmen…En ach zo’n berg…da’s natuurlijk een makkie vergeleken bij de rest ;-).

Geen opmerkingen: