One HABby Family

You want to be HABby too? Deel je budgettips en stuur een mail naar carien_28@hotmail.com. Ik voeg ze toe aan mijn blog.

donderdag 21 februari 2008

Boale

...zoals de Friezen zeggen...brood, je kunt me er voor wakker maken! Voor een plak zuurdesem, Spelt of Volkorenbrood ben ik ieder uur van de dag in de stemming! En ook dikke witte boterhammen gaan er in als koek! Maar vandaag bak ik mijn eigen brood, van 100% volkoren meel! Omdat ik over 24 uur met kroost afreis richting de Zwitserse Alpen kan ik beter m'n koffers pakken maar de gedachte aan de geur van vers gebakken brood is sterker dan een paar ingepakte koffers.... Dus op naar Natuurvoedingsuper De Gimsel voor biologisch meel en gist....
Bij de broodafdeling kom ik heel even in de verleiding om het gist en meel terug op de plank te zetten en een brood van Dupain (met Pain Poilane het beste brood ter wereld) in de kar te stoppen. In plaats daarvan koop ik een donkere panini....die ik thuis beleg met zongedroogde tomaatjes, pittige kaas, komkommer en paprika...
Het is nog een hele klus....broodbakken.... mijn deeg voelt best vochtig en sponsachtig maar het blijft plakken aan m'n handen en dat mag volgens het recept niet. Gelukkig brengt extra meel uitkomst....2 x 30 minuten kneden en 2 x 45 minuten rijzen in een vochtige doek bij de verwarming...en daarna nog 30 minuten rijzen in een met olijfolie ingevet bakblik.....terwijl de oven warm wordt...
Het brood staat nu in de oven....of het lekker is kan ik nog niet verklappen...en omdat ik verkouden ben ruik ik niks maar.....het grof oer zeezout en de olijfolie extra virgine staan al klaar.....

Geen opmerkingen: