One HABby Family

You want to be HABby too? Deel je budgettips en stuur een mail naar carien_28@hotmail.com. Ik voeg ze toe aan mijn blog.

maandag 23 november 2009

Ouders


Het geheim van een leuke column schuilt in herkenning…en gaat vaak over gewone dingen die door er over te schrijven een beetje bijzonder worden. Ik zal de laatste zijn te beweren dat ik de kunst van column schrijven beheers al zou ik het heel graag willen! Inspiratie genoeg, vooral mijn drie kinderen vormen een onuitputtelijke bron, maar vanochtend, als ik naar mijn werk fiets, denk ik aan mijn ouders en de vaak moeizame relatie die ik met ze had en heb en hoeveel ik eigenlijk op ze lijk.

Jaren geleden, ik woon als enige nog thuis, gaat het bedrijf van mijn vader en zijn broers failliet. Ons gezinsinkomen verandert drastisch en ook ons dagelijks leven…Mijn ouders zitten niet bij de pakken neer en pa leert boekhouden op een Commodore spelcomputer, ma verhuurt kamers aan studenten, schaft de vaatwasser en het gasfornuis af… en kookt voortaan op een petroleum stelletje. Ieder dubbeltje wordt omgedraaid. Ik vind het niet altijd leuk maar deze periode heeft zeker bijgedragen aan de manier waarop ik met (financiële) tegenslagen om ga. De inbraak afgelopen week zorgt behalve voor onrust ook voor een donkerrode kleur op mijn bankrekening. Het raam moet gerepareerd en de kapotte raamsloten vervangen. De afhandeling met de verzekeringsmaatschappij laat nog wel een tijdje op zich wachten dus moet ik de schade voorlopig zelf financieren. Dit betekent even hand op de knip (lastig met de feestdagen voor de deur), en met boodschappen doen iets vaker bukken voor producten uit de onderste schappen. Vergeleken met anderen is het natuurlijk nog steeds een comfortabel bestaan…Afgelopen weekend was dan ook een top weekend, op zaterdag uitslapen, de maaltijden smaken extra goed, kids kamperen bij elkaar in de kamer van jongste kind en in de sporthal zitten we op het puntje van onze stoel te kijken naar onze Benjamin, hij eindigt als vierde (van de negen) op een tafeltennistoernooi. Met kind 2 (en zijn cadeaubon) fiets ik naar de speelgoedwinkel….hij koopt Monopoly Deal en krijgt er het spelletje Boggle gratis bij! Van geliefde J. krijg ik een fles Zuid Afrikaanse wijn…en wat is nou leuker dan het doorlezen van reclamefolders onder het genot van een glaasje rode wijn? Ik heb vroeger wel eens andere ouders gevraagd maar als zij er niet waren geweest…was ik niet de persoon die ik nu ben… Dus dank lieve ouders, voor mijn jeugd en inspiratie op deze stormachtige maandagmiddag.

Geen opmerkingen: